email kontakt@studiozycia.pl    location_on Kontakt

Studio Życia
Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia 0

Antocyjany w chorobach układu krążenia – barwnikowa siła z roślin.

Antocyjany w chorobach układu krążenia – barwnikowa siła z roślin.

Zastanówcie się chwilę jakie najczęściej owoce, warzywa spożywacie, a dokładnie jaki barwnik w twojej diecie dominuje. I zapewniam, że większość z was powie: biały. Statystycznie wybieramy to co jaśniejsze: banany, białą cebulę, białą kapustę, biały ryż, ziemniaki, jabłko być może bez skórki, o białym chlebie nie wspomnę, itd. A kolory to tyle co przeciwutleniacze, które chronią nas przed starzeniem się i nowotworami. Im ciemniejsze, tym lepiej. Przykładowo czerwona cebula zawiera o 76% więcej przeciwutleniaczy niż biała. Lepszym wyborem więc będzie cebula czerwona.

Rośliny to takie biofabryki wytwarzające zbawienne dla naszego organizmu związki biologicznie czynne o działaniu profilaktyczno-leczniczym.  Jedne z nich to antocyjany, należące do grupy flawonoidów, przyjmujące barwę od czerwonej do fioletowej. Ich aktywność jest wyższa niż wielu znanych antyoksydantów roślinnych, takich jak a-tokoferol, b-karoten, czy kwas askorbinowy.

 

Korzystne oddziaływanie na układ sercowo - naczyniowy.

Dlaczego antocyjany są tak ogromnie ważne dla naszego zdrowia? Badania wykazują, iż te super-barwniki są niezwykle pomocne w zmniejszaniu ryzyka chorób krążenia, wykazują aktywność przeciwzapalną, antybiotyczną i przeciwnowotworową. Głównie mają ogromnie silną zdolność neutralizowania wolnych rodników. Poprzez neutralizację niebezpiecznych rodników ograniczają  tworzenie blaszek miażdżycowych w tętnicach, zwiększają uwalnianie tlenku azotu, a to już ma ogromnie duży wpływ na lepsze funkcjonowanie komórek  śródbłonka. Badania kliniczne u pacjentów po zawale wykazały, że dodatek antocyjanów otrzymanych z owoców aronii obniżał poziom stanu zapalnego oraz ciśnienie tętnicze (skurczowe i rozkurczowe). Dodatkowo wykazano wzrost poziomu białka posiadającego zdolność wbudowywania się w uszkodzone naczynia tętnicze.

Owoc czarnej jagody stosowany jest od dawna jako lek poprawiający wzrok, co szczególnie jest ważne u osób z cukrzycą. Antocyjanowy ekstrakt z czosnku jest ogromnie skuteczny w antyoksydacyjnej ochronie DNA, barwniki antocyjanowe poprawiają ostrość widzenia, mikrokrążenie w oku, regenerację rodopsyny, a ponadto, uczestniczą w uszczel­nianiu kapilarnych naczyń krwionośnych, wpływają pozytywnie na profil lipidowy, obniżają podwyższone stężenie glukozy we krwi.Mają również działanie przeciwzapalne poprzez wyłączenie sygnałów zapalanych uruchamianych przez cytokiny i cyklooksygenazę-2 (COX-2).

Antocyjany są wykorzystywane również jako barwniki żywności, które chronią produkty spożywcze przed zepsuciem, jako, że potrafią zwalczać  niektóre bakterie, wirusy i grzyby.

Czy znany jest wam ‘’francuski paradoks’’? Przez lata zastanawiano się jak to możliwe, że Francuzi spożywający wysokotłuszczowe pokarmy cierpią na choroby serca w o wiele mniejszym stopniu niż Amerykanie. Tajemnica tkwi w przeciwutleniaczach i … winie. Picie czerwonego wina  (tak bogatego w antocyjany) w umiarkowanych ilościach chroni serce i naczynia krwionośne przed uszkodzeniem tkanek na skutek utleniania złych tłuszczy.

Gdzie ich szukać?

Najwięcej antocyjanów zawierają: aronia (antocyjanowa królowa wśród roślin), czerwone winogrona,  wiśnie, jeżyny, jagody, borówki,  maliny, czarne porzeczki, czarny bez, bakłażany, czerwona kapusta, czerwona cebula.

Starajcie się zjadać co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie (porcja to pół szklanki gotowanych i pół szklanki surowych owoców i warzyw, czyli dziennie najlepiej trzymać się ilości: 2,5 szklanki warzyw i 2 szklanki owoców). Niech nie dominuje kolor jasny.  Pamiętaj niedobór przeciwutleniaczy, a więc dieta uboga w warzywa i owoce czyni organizm bardziej wrażliwym na zagrożenia, chociażby takie jak dym tytoniowy, skażenie żywności, środowiska. Im barwniej się odżywiasz, tym zdrowiej.

 

Bibliografia:

Antocyjany jako składnik żywności funkcjonalnej stosowanej w profilaktyce chorób układu krążenia Joanna Saluk-Juszczak, Katedra Biochemii Ogólnej, Uniwersytet Łódzki;  Postepy Hig Med Dosw (online), 2010; 64: 451-458, e-ISSN 1732-2693 www.phmd.pl

ANTOCYJANY – POLIFENOLE O SZCZEGÓLNYCH WŁAŚCIWOŚCIACH. Urszula Szymanowska, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Katedra Biochemii i Chemii Żywności, http://www.rsi2004.lubelskie.pl/doc/sty7/art/Szymanowska_Urszula_art.pdf

Rola aronii w chorobach układu krążenia, http://www.nazdrowie.pl/artykul/rola-aronii-w-chorobach-ukladu-krazenia

 

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

  • Dietoterapia kliniczna i pediatryczyna
  • Żywienie specjalistyczne w prewencji i leczeniu chorób
  • Dieta niskohistaminowa / Immunożywienie
  • Dieta w chorobach autoimmunologicznych
  • Przepisy na zdrowe dania o dużej gęstości odżywczej
  • Artykuły poparte badaniami naukowymi
  • Dieta Low FODMAP, śródziemnomorska

Kim jest dietetyk kliniczny?



Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

CardioDieta. Program żywienia w insulinooporności oraz chorobach układu krążenia.

Program żywienia w insulinooporności

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Top lista

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Otyłość brzuszna (‘’typu jabłka’’) jest znacznie bardziej niebezpieczna niż tłuszcz skupiony na udach czy pośladkach. Tłuszcz, który zapewne czujesz pod skórą (jeśli to Ciebie dotyczy ten problem) znajduje się nie... czytaj więcej

Estrogeny – wróg i przyjaciel. Mają je kobiety i mają mężczyźni. Jak rozpoznać nadmiar u kobiet?

Estrogeny stanowią grupę żeńskich hormonów płciowych, wydzielanych przede wszystkim przez komórki pęcherzyków jajnikowych. Mają ogromny wpływ na kobiecość i jej fizjologię. Obecnie estrogenom przypisuje się coraz większe znaczenie... czytaj więcej

Zapiekana owsianka z jabłkami i bananem. Dzieci będą ją uwielbiać.

Przedstawiam zdrową, energetyczną propozycję na śniadanie. Trochę napiszę o często zapomnianej owsiance zanim podam przepis. Dobrze jest wiedzieć co się je :)

czytaj więcej

Dieta antyhistaminowa . Nietolerancja histaminy. I co właściwie wolno jeść?

Dzisiaj napiszę o histaminie. A to dlatego, że powoduje coraz częstsze dolegliwości u wielu osób.

Czasem można usłyszeć, że u kogoś po zjedzeniu owoców morza, ciemnej czekolady, żółtych serów, wypi... czytaj więcej

Jak odżywiać dzieci, aby były zdrowe i odporne na choroby.

Nigdy w  historii ludzkości nie było tylu chorujących młodych ludzi na stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatyzm, białaczkę, nowotwory. Lekarze, naukowcy, dietetycy biją na alarm i coraz częściej piszą o wpływie śmieciowego jedzenia na... czytaj więcej

Nadciśnienie u młodych osób. Czego warto uczyć się od starszych?

Obecnie dzieci i młodzież z krajów zachodnich padają w zatrważająco szybkim tempie ofiarami nadciśnienia tętniczego. Już nawet niewielkie nadciśnienie stwierdzone w dzieciństwie może doprowadzić do wielu poważnych chorób w przyszłości.czytaj więcej

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.