email kontakt@studiozycia.pl    location_on Kontakt
Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia 0

Dlaczego pieczywo na zakwasie? Przeczytaj, to ważne!

Dlaczego pieczywo na zakwasie? Przeczytaj, to ważne!

Chleb na zakwasie, czyli na bazie dzikich drożdży, powinien być codziennym składnikiem naszej diety. Jest źródłem błonnika, białka, skrobi, witamin z grupy B oraz mikroelementów. A zakwas to miejsce małych żyjątek, i jeśli my zadbamy o ich rozwój, one będą robiły wielkie rzeczy w naszym organizmie.

Przeczytaj o tym dlaczego chleb na zakwasie jest najzdrowszy.

- Bakterie fermentacyjne żywią się węglowodanami zawartymi w zbożu. Przekształcają te cukry w dwutlenek węgla (co naturalnie spulchnia pieczywo) i w cenny kwas mlekowy. Dzięki temu procesowi spada indeks glikemiczny, a więc chleb jest nietuczący i nie podwyższa poziomu cukru w organizmie.

- Dobre bakterie kwasu mlekowego eliminują szkodliwe substancje ze zbóż np. naturalnie występujące toksyny pleśniowe oraz związki rakotwórcze; jednym słowem oczyszczają chleb z wszystkiego co może przyczynić się do alergii/nietolerancji/chorób autoimmunologicznych. Również hamują rozwój chorobotwórczych bakterii gnilnych, gronkowców, a nawet Salmonelli. Jednym słowem bakterie kwasu mlekowego dbają o naszą odporność.


- Gluten jest rozpuszczalny w środowisku kwaśnym. Jest więc przyswajalny i nie jest toksyczny dla jelit. 

- Zakwaszanie zwiększa przyswajalność mikroelementów. W pieczywie niezakwaszanym większość tych ‘’dobroci’’ dla organizmu jest nieprzyswajalna z uwagi na wiązania z kwasem fitynowym.

-  Podczas fermentacji wytwarzane są także aminokwasy egzogenne (lizyna, tryptofan i metionina). Są to podstawowe niezbędne elementy budulcowe białek, których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć.
- Mąka razowa zawiera błonnik, i dzięki temu nie podnosi się poziom cukru we krwi. Ponadto, błonnik poprawia perystaltykę jelit i odbudowuje prawidłową florę bakteryjną.

- Pieczywo z mąk jasnych (dodatkowo barwione karmelem lub smażonym cukrem) podnosi poziom cukru  i ułatwia rozwój grzybic oraz chorób cywilizacyjnych.
 

Mąka razowa – kiedy najzdrowsza?

Mąka razowa jest najbardziej wartościowa ze wszystkich mąk. Jednak w swoim składzie posiada dużą zawartość kwasu fitynowego, przez co składniki odżywcze są mało przyswajalne. 
Ale i  znowu ... naturalny zakwas zmienia wszystko, ponieważ pod wpływem fermentacji znacznie zwiększa się wchłanialność składników odżywczych z pieczywa. A nasz organizm najbardziej wtedy na tym zyskuje!

Jak zrobić chleb razowy na zakwasie? Zapraszam poniżej :)

http://www.wiecejnizzdroweodzywianie.pl/chleb-na-zakwasie/#comment-1724

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

  • Dietoterapia kliniczna i pediatryczyna
  • Żywienie specjalistyczne w prewencji i leczeniu chorób
  • Dieta niskohistaminowa / Immunożywienie
  • Dieta w chorobach autoimmunologicznych
  • Przepisy na zdrowe dania o dużej gęstości odżywczej
  • Artykuły poparte badaniami naukowymi
  • Dieta Low FODMAP, śródziemnomorska

Kim jest dietetyk kliniczny?


Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

CardioDieta. Program żywienia w insulinooporności oraz chorobach układu krążenia.

Program żywienia w insulinooporności

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy
ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.