email kontakt@studiozycia.pl    location_on Kontakt

Studio Życia
Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia 0

Powody dla których warto jeść kiszonki. Dlaczego najlepiej spożywać je przez cały rok?

Powody dla których warto jeść kiszonki. Dlaczego najlepiej spożywać je przez cały rok?

Kiszonki to naturalny probiotyk, który chroni nas przed licznymi chorobami.

Do kiszenia najlepiej nadają się: kapusta, ogórki, buraki, marchew, pomidory, cebula. Możemy również pokusić się o kiszenie owoców, np. jabłek, gruszek czy śliwek.

Kiszonki są bogatym źródłem witamin, minerałów, błonnika. Zawierają witaminy A, E, K, PP, C i witaminy z grupy B oraz wiele związków mineralnych takich jak wapń, potas, magnez, żelazo i fosfor. Co jest ciekawe …  ilość wit. C i wit. z grupy B ulega podwojeniu. Spożywanie kiszonek wpływa na opóźnienie procesu starzenia się organizmu dzięki swoim właściwościom. Ważny jest również kwas mlekowy, który posiada właściwości oczyszczające i odtruwające organizm, niszczy niekorzystne drobnoustroje znajdujące się w jelitach. Dlatego też często zaleca się podawanie soku z kiszonej kapusty lub ogórków dzieciom.

Regulują ciśnienie krwi (ale pamiętać o umiarze, gdyż kiszonki zawierają dużo soli). Powoduje to obecna w kiszonkach acetylocholina, która rozszerza naczynia krwionośne, co w efekcie prowadzi do spadku ciśnienia krwi. Poprawiają się także funkcje trawienne układu pokarmowego.

Posiadają właściwości antynowotworowe. Podczas fermentacji wytwarzane są izotiocyjaniany, które działają przeciwrakowo.

I coś dla migrenowców. Sok z kiszonych ogórków zapobiegnie atakom migreny.

Pamiętaj, że tylko w kapuście kiszonej własnej roboty znajdą się pożądane bakterie ( a nie kapusta kwaszona – różnica ogromna). Te ze sklepu są konserwowane sorbinianem sodu.
 

Skoro więc kiszonki to naturalne probiotyki, warto jest również dodatkowo wzbogacić dietę o prebiotyki, które stymulują ich namnażanie (np. czosnek, cebula, por, szparagi, banany, siemię lniane, miód, i.in.) Probiotyk z prebiotykiem tworzą razem synbiotyk, obydwa działającą synergicznie.

Co jeszcze?

Kiszona kapusta i inne kiszone warzywa zawierają bardzo mało cukru, ponieważ ten pierwotny cukier znajdujący się w warzywach został przemieniony w kwas mlekowy. Natomiast warto wiedzieć, że komórki nowotworowe nie czerpią energii z kwasu mlekowego, tylko z cukru. Tym oto sposobem głodzimy poprzez kiszonki nasze komórki rakowe, które mogą w nas gdzieś siedzieć.

 

Przepisy na kiszonki w wykonaniu dr Ewy Dąbrowskiej, propagatorki leczniczej diety oczyszczającej .

Przepisy pochodzą z jej książki "Ciało i ducha ratować żywieniem"

 

Wykonanie potraw

 

Kiszenie buraków: Do kamiennego garnka wrzucić 1 kg obranych i  pokrojonych w plastry buraków i zalać 2 1 przegotowanej wody  (najlepiej mineralnej lub źródlanej). Dodać 3 płaskie łyżeczki  soli szarej, 3 ząbki czosnku i zawiniętą w gazę skórkę z chleba  razowego. Garnek przykryć gazą i trzymać w ciepłym miejscu. Po 3  dniach wyjąć skórkę, aby nie gniła i sok używać do picia lub zupy.  Resztę przelać przez gazę do butelek i przenieść do lodówki. Zużyć  w ciągu 1 miesiąca.

 

Kiszenie kapusty: Uszatkować 1 kg kapusty białej. Dodać 3 utarte  marchwie, 1 łyżeczkę kminku, 3 dkg szarej soli. Wymieszać i  ugnieść w kamiennym garnku aż sok pokryje powierzchnię. Przykryć  talerzykiem, obciążyć np. słojem z wodą i przykryć gazą.  Pozostawić w ciepłym pomieszczeniu. Po 3 dniach kapustę nakłuć  drewnianym trzonkiem, aby upuścić gaz. Następnie znów ucisnąć i  przenieść w chłodne miejsce.

 

Kiszenie ogórków: 2 kg ogórków ułożyć w kamiennym garnku lub  słoiku, dodać suszonego kopru, kawałek korzenia chrzanu, 5 ząbków  czosnku. Zalać 1, 51 wody przegotowanej z 3 płaskimi łyżkami soli.  Obciążyć talerzykiem i słoikiem z wodą. Po około 7 dniach ogórki  nadają się do spożycia.

 

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

  • Dietoterapia kliniczna i pediatryczyna
  • Żywienie specjalistyczne w prewencji i leczeniu chorób
  • Dieta niskohistaminowa / Immunożywienie
  • Dieta w chorobach autoimmunologicznych
  • Przepisy na zdrowe dania o dużej gęstości odżywczej
  • Artykuły poparte badaniami naukowymi
  • Dieta Low FODMAP, śródziemnomorska

Kim jest dietetyk kliniczny?



Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

CardioDieta. Program żywienia w insulinooporności oraz chorobach układu krążenia.

Program żywienia w insulinooporności

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Top lista

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Otyłość brzuszna (‘’typu jabłka’’) jest znacznie bardziej niebezpieczna niż tłuszcz skupiony na udach czy pośladkach. Tłuszcz, który zapewne czujesz pod skórą (jeśli to Ciebie dotyczy ten problem) znajduje się nie... czytaj więcej

Estrogeny – wróg i przyjaciel. Mają je kobiety i mają mężczyźni. Jak rozpoznać nadmiar u kobiet?

Estrogeny stanowią grupę żeńskich hormonów płciowych, wydzielanych przede wszystkim przez komórki pęcherzyków jajnikowych. Mają ogromny wpływ na kobiecość i jej fizjologię. Obecnie estrogenom przypisuje się coraz większe znaczenie... czytaj więcej

Zapiekana owsianka z jabłkami i bananem. Dzieci będą ją uwielbiać.

Przedstawiam zdrową, energetyczną propozycję na śniadanie. Trochę napiszę o często zapomnianej owsiance zanim podam przepis. Dobrze jest wiedzieć co się je :)

czytaj więcej

Dieta antyhistaminowa . Nietolerancja histaminy. I co właściwie wolno jeść?

Dzisiaj napiszę o histaminie. A to dlatego, że powoduje coraz częstsze dolegliwości u wielu osób.

Czasem można usłyszeć, że u kogoś po zjedzeniu owoców morza, ciemnej czekolady, żółtych serów, wypi... czytaj więcej

Jak odżywiać dzieci, aby były zdrowe i odporne na choroby.

Nigdy w  historii ludzkości nie było tylu chorujących młodych ludzi na stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatyzm, białaczkę, nowotwory. Lekarze, naukowcy, dietetycy biją na alarm i coraz częściej piszą o wpływie śmieciowego jedzenia na... czytaj więcej

Nadciśnienie u młodych osób. Czego warto uczyć się od starszych?

Obecnie dzieci i młodzież z krajów zachodnich padają w zatrważająco szybkim tempie ofiarami nadciśnienia tętniczego. Już nawet niewielkie nadciśnienie stwierdzone w dzieciństwie może doprowadzić do wielu poważnych chorób w przyszłości.czytaj więcej

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.