email kontakt@studiozycia.pl    location_on Kontakt

Studio Życia
Dietetyka kliniczna i Medycyna Żywienia 0

Homocysteina - Cholesterol XXI wieku – popularniejsza bardziej niż cholesterol, wskaźnik wielu chorób i dlaczego coraz głośniej o niej?

Homocysteina  - Cholesterol XXI wieku – popularniejsza bardziej niż cholesterol, wskaźnik wielu chorób i dlaczego coraz głośniej o niej?

Homocysteina to aminokwas, który powstaje podczas trawienia pokarmów białkowych w organizmie człowieka. Powstaje głównie z sera, białek mleka i mięsa, które bogate są w metioninę. Przy prawidłowym poziomie jest niezbędna do budowy i regeneracji tkanek. Jednak jej podwyższony  poziom może wiązać się z wystąpieniem licznych chorób.

Istnieje coraz więcej dowodów, że częstą przyczyną miażdżycy jest właśnie homocysteina w nadmiarze!

Dlaczego nadmiar homocysteiny jest tak szkodliwy?

Nadmiar homocysteiny we krwi uszkadza naczynia krwionośne. Najczęściej prowadzi to do miażdżycy oraz znacznie podnosi ryzyko zawału i udaru mózgu. Zwiększa ryzyko powstawania nowotworów, chorób Alzheimera oraz Parkinsona, przyspiesza proces starzenia. Przyczyną najczęstszą hiperhomocysteinemii może być niedobór kwasu foliowego oraz witamin: B6 i B12 oraz cynku. Otóż te witaminy są niezbędne do usuwania nadmiaru homocysteiny, gdyż przekształcają ją do bezpiecznej metioniny lub cysteiny.

Jej nadmiar może również stanowić duże zagrożenie dla kobiet w ciąży. Dlatego też zaleca się ciężarnym suplementację kwasem foliowym.

U kobiet po zakończeniu menopauzy poziom homocysteiny rośnie, gdyż wygaszeniu ulega potencjalnie ochronny wpływ estrogenów. Tutaj zalecam produkty bogate w fitohormony.

Homocysteina jest również przyczyną depresji.
Badania pokazują, że osoby z depresją  mają wysoki poziom homocysteiny. Powoduje to spadek produkcji neurotransmiterów regulujących dobry nastrój oraz melatoniny, która odpowiada za sen oraz wzmocnienie odporności.


Kto na pewno powinien zbadać poziom homocysteiny we krwi?

Osoby z chorobą sercowo-naczyniową

Osoby z zespołem metabolicznym

Osoby z chorobami nerek

Osoby dotknięte chorobami neurodegeneracyjnymi

Osoby cierpiące na depresje

Palacze tytoniu

Wysokie poziomy homocysteiny stwierdza się również u osób cierpiących na inne choroby zapalne takie, jak: zapalenia tarczycy czy zapalenie stawów.

Poziom całkowicie bezpieczny to  wartość < 10 μmol/l. Stężenia  rzędu 11-13 mol/l może świadczyć już o pewnych (jeszcze nie niebezpiecznych) zmianach  w naczyniach krwionośnych.

Poziomu homocysteiny można również używać jako markera niedoboru witamin z grupy B.

Jak obniżyć jej poziom?

Uważa się, że kluczem do obniżenia stężenia homocysteiny jest suplementacja witaminami B6, B12 oraz kwasem foliowym. Najlepszą dietą służącą obniżeniu poziomu homocysteiny i zmniejszeniu stanów zapalnych jest dieta DASH. Jest to dieta bogata w warzywa i owoce ze względu na dużą zawartość potasu.  

Co do homocysteiny mają buraki?

Betaina, czyli substancja bardzo korzystna dla pracy naszego organizmu występująca w burakach i żółtkach jajek. Wiele badań wykazuje, że picie soków buraczanych oraz zjadanie jajek obniża poziom homocysteiny, nawet w przypadkach gdzie witamina B6 i kwas foliowy okazują się nieskuteczne. Betaina umożliwia remetylację homocysteiny do nieszkodliwej metioniny. No więc co do jajek, nie są one wcale takie złe, a wręcz przeciwnie mogą chronić nas przed różnymi chorobami. Niestety przez lata ostrzegano nas przed nadmiernym spożyciem jaj i niepotrzebnie. Oczywiście, nie spożywamy ich w nadmiarze, bo wiadomo, że każdy nadmiar szkodzi, ale 2-3 jajka w tygodniu to bezpieczna ilość.

Coraz więcej lekarzy obok przebadania poziomu cholesterolu bada poziom homocysteiny. I dobrze! Jest to jeden z najdokładniejszych wskaźników zdrowia.  Czyli jeśli jest go za dużo, oznacza to, że po pierwsze należy przyjrzeć się naszej diecie, po drugie już wiesz, że masz jakieś stany zapalne. Ponadto, zaburzenia metabolizmu cholesterolu w organizmie i co za tym idzie przewlekłe stany zapalne spowodowane są niedoborami kwasów tłuszczowych typu omega 3 oraz coraz większa obecność w naszej diecie izomerów trans (smażenie na oleju roślinnym, ciastka, makarony, produkty mleczne, czekolady, żywność fast foodowa). Za dużo przetworzonego, za dużo homocysteiny!

Czyli co z tym mięsem?

W spożywaniu nadmiernych ilości mięsa oraz pomijaniu przy tym warzyw, upatruje się źródła wielu chorób. Nie należy więc rezygnować całkowicie z mięsa, ale spożywać go z umiarem. I nie zapomnieć o kwasie foliowym. Źródłem folianów w codziennej diecie są m.in. zielone warzywa, wątróbka, jaja oraz fermentowane produkty mleczne.

Zalecam, aby zwracać uwagę na to co jemy i jak jemy!

Strona dla wszystkich zainteresowanych zdrowiem:

  • Dietoterapia kliniczna i pediatryczyna
  • Żywienie specjalistyczne w prewencji i leczeniu chorób
  • Dieta niskohistaminowa / Immunożywienie
  • Dieta w chorobach autoimmunologicznych
  • Przepisy na zdrowe dania o dużej gęstości odżywczej
  • Artykuły poparte badaniami naukowymi
  • Dieta Low FODMAP, śródziemnomorska

Kim jest dietetyk kliniczny?



Posiłki dla pacjentów onkologicznych

Posiłki dla pacjentów onkologicznych

CardioDieta. Program żywienia w insulinooporności oraz chorobach układu krążenia.

Program żywienia w insulinooporności

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dietoterapia przy podwyższonym kwasie moczowym i dnie moczanowej

Dieta niskohistaminowa

Dieta niskohistaminowa

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Dietoterapia w chorobach żołądka i dwunastnicy

Top lista

‘’Oponka’’ na brzuchu – lokalizacja ma znaczenie

Otyłość brzuszna (‘’typu jabłka’’) jest znacznie bardziej niebezpieczna niż tłuszcz skupiony na udach czy pośladkach. Tłuszcz, który zapewne czujesz pod skórą (jeśli to Ciebie dotyczy ten problem) znajduje się nie... czytaj więcej

Estrogeny – wróg i przyjaciel. Mają je kobiety i mają mężczyźni. Jak rozpoznać nadmiar u kobiet?

Estrogeny stanowią grupę żeńskich hormonów płciowych, wydzielanych przede wszystkim przez komórki pęcherzyków jajnikowych. Mają ogromny wpływ na kobiecość i jej fizjologię. Obecnie estrogenom przypisuje się coraz większe znaczenie... czytaj więcej

Zapiekana owsianka z jabłkami i bananem. Dzieci będą ją uwielbiać.

Przedstawiam zdrową, energetyczną propozycję na śniadanie. Trochę napiszę o często zapomnianej owsiance zanim podam przepis. Dobrze jest wiedzieć co się je :)

czytaj więcej

Dieta antyhistaminowa . Nietolerancja histaminy. I co właściwie wolno jeść?

Dzisiaj napiszę o histaminie. A to dlatego, że powoduje coraz częstsze dolegliwości u wielu osób.

Czasem można usłyszeć, że u kogoś po zjedzeniu owoców morza, ciemnej czekolady, żółtych serów, wypi... czytaj więcej

Jak odżywiać dzieci, aby były zdrowe i odporne na choroby.

Nigdy w  historii ludzkości nie było tylu chorujących młodych ludzi na stwardnienie rozsiane, toczeń rumieniowaty, reumatyzm, białaczkę, nowotwory. Lekarze, naukowcy, dietetycy biją na alarm i coraz częściej piszą o wpływie śmieciowego jedzenia na... czytaj więcej

Nadciśnienie u młodych osób. Czego warto uczyć się od starszych?

Obecnie dzieci i młodzież z krajów zachodnich padają w zatrważająco szybkim tempie ofiarami nadciśnienia tętniczego. Już nawet niewielkie nadciśnienie stwierdzone w dzieciństwie może doprowadzić do wielu poważnych chorób w przyszłości.czytaj więcej

ROZUMIEM Nasza strona używa pliki cookies aby umożliwić wysoki standard obsługi.
Jeżeli nadal chcesz korzystać z serwisu, musisz wyrazić na to zgodę. Możesz również zmienić ustawienia dotyczące cookies.